post 120 : Dari Mata Turun Ke Hati

"......cinta sejati..bukan dari mata turun ke hati...tapi dari hti turun ke mata....."
Salahkah cinta kerana nafsu???? Nafsu juga kurniaan Allah...kita tertarik pada faktor fizikal..pada rupanya..pada gayanya..pada body nya..sering kita mendengar ungkapan cinta itu dari mata turun ke hati..benar bukan??? Jawapannya ya benar ungkapan itu...tapi ingatlah..
hati yang mengawal mata bukan mata yang mengawal hti..apa yg dilihat oleh mata itu bukan hakikat, hanya yang tersurat..:
al-Quran menggunakan istilah " Mata yang ada di dalam dada" (Al-Hajj: 46), iaitu mata hati..maksudnya, pada hati itu ada satu lgi pandangan....pandangan mata hati...cinta kelas pertama letaknya di situ, di hati..Manakala cinta kelas kedua, letaknya di mata! :)

biasanya cinta kelas pertama tidak mendapat tempat di hati manusia..apa yang dijaja, diiklan, dan dipuja hanyalah cinta bahimiyah iaitu cinta kelas bawah...semuanya dinilai dengan kecantikan....rambutnya yang lurus, lebat, botak...keputihan wajah,kelembutan pipi, kerampingan tubuh badan, keputihan gigi, kemanisan senyuman dan lain2x la yg buat anda jatuh cinta..jika semua itu takde..seolah2x hilang cinta itu hilang serinya..inilah cinta yang difahami oleh Freud.

cinta lelaki pada perempuan dan sebaliknya, walau bagaimanapun susun kata dan halus bahasanya, maksudnya hanya satu, seks - Sigmund Freud-
 di manakah letaknya cinta kita?? Cinta kelas pertama @ cinta kelas kedua...tepuk dada tanya selera...

-tentang cinta-

p/s: mohon maaf andai tersalah bahasa,,,


Views
Dah Baca? Tekan Like jika Suka (^_^)Y


Dah Baca??komen guna facebook korang kay dan share (^_^)Y

1 membaca hati miss m:

  1. salam, kena jaga pandangan mata agar tak merosakkan hati kita.

    ReplyDelete

‎(◕‿◕) (◕‿-) (✖‿ ✖) (≧◡≦) (¬‿¬) (>.<)

Post Paling Popular