Haiwan pelik

miss m terjumpa haiwan pelik ni....nak tahu tak??

aye aye
pernah tgok tak AYE AYE ni....???? aye-aye ni sejenis lemur yang mempunyai gigi sama mcm tikus...aye-aye ni dikenali primat nokturnal yang terbesar di dunia...jari tengah aye-aye ni runcing dan panjang.....hehehe...aye-aye guna jari2 ni untuk mencungkil makanan dalam lubang...:)

sotong dumbo
tengok Walt Disney tak??? tahu Dumbo dalam Watl Disney...heheehe...serupa tak dgn Sotong dumbo ni...??? sotong ni susah kita nk temui sebab dia tinggal di lautan yg sangat dalam....:)


paus Narwhal

ikan paus Narwhal jantan boleh mempunyai gading tunggal yang boleh mencecah 10 kaki panjang...perghhh...panjang kan...gading tu ia guna untuk memecahkan ais dan memikat Paus betina....:)

Axolotl
mcm ikan kan??? salah...ni Axolotl... hebat ni...leh tumbuh kaki ngan sendiri...mcm cicak gitu..ia sejenis Salamander yang tinggal dalam air..

ketam Yeti

cute kan ketam ni...hehehe...lau wat keychain ni comel....Yeti crab ni dikenali juga sbg Kiwa Hirsuta...susah nk jumpa ketam ni..sebabnya...ia tinggal dalam kwsan toksid hidro termal laut dalam....

Leafy sea dragon


okeh!! ape ni?? rumpai laut?? kuda laut??? hehehe...ni adalah kuda laut yg mempunyai rupa seakan akan rumpai laut...boleh dijumpai di Australia....

Blobfish
macam karakter dalam kartun je kan...hehehe...ni la Blobfish...terdapat di lautan dalam di Australia...badan dia ada gelatin yang mempunyai ketumpatan yang sama dengan air laut..
Views
Dah Baca? Tekan Like jika Suka (^_^)Y


Dah Baca??komen guna facebook korang kay dan share (^_^)Y

4 membaca hati miss m:

  1. rajin tengok discovery channel msti kenal binatang2 ni,hehe..;)

    ReplyDelete
  2. @aiEz

    comey kan...saje wat list masa tengok n kongsi...ngee~~

    ReplyDelete
  3. comel2 semua binatang ni
    ajaib sungguh ciptaan Allah
    tinggal manusia saja yang perlu meneroka dan bersyukur

    blog awak cantik. header pun mantap..hehe..salam kenal

    ReplyDelete

‎(◕‿◕) (◕‿-) (✖‿ ✖) (≧◡≦) (¬‿¬) (>.<)

Post Paling Popular